De ruimtelijke opgaven zijn stukjes van een puzzel die we in elkaar moeten zien te schuiven voor een toekomstbestendig Nederland. Iedere ruimtelijke opgave is een uitdaging waar we voor staan, maar ook binnen de ruimtelijke opgaven spelen diverse uitdagingen. Een daarvan is communicatie. Hoe zorgen we voor bewustzijn van het belang van een bepaalde opgave en brengen we van daaruit mensen in beweging?
Sinds enkele maanden levert RPR ook expertise op dat gebied. Consultant communicatie en participatie Patrick van Vliet denkt graag mee en kan als creatieve communicatiespecialist met een achtergrond in planologie echt meerwaarde leveren.
Kennis uitbreiden én delen
Vorige maand bezocht Patrick het landschapssymposium ‘Perspectief gezocht? Investeer in landschap!’, met vakinhoudelijke presentaties over de uitdagingen die het landelijk gebied momenteel kent, georganiseerd door koepelorganisatie LandschappenNL. Ons landschap biedt integrale oplossingen voor diverse vraagstukken op het gebied van landbouw, natuur, biodiversiteit, waterkwaliteit en klimaat. Dat vraagt om herkenning van de waarde van een vitaal landelijk gebied, om visie en ambitie ten aanzien van dat landelijk gebied, en om samenwerking door allerhande partijen om dat te realiseren. Hierin speelt communicatie een vitale rol.
Tijdens deze bijeenkomst kwam Patrick vanuit zijn communicatievisie tot een aantal interessante inzichten die hij meeneemt in zijn werk:
– We hebben landschapsnarratieven nodig! Vertel de verhalen over het belang van het landschap en koppel daar de natuur aan. Natuur heeft vaak een negatieve connotatie als iets dat geld kost en soms zelfs tegenwerking oplevert.
– We moeten waterbewustzijn creëren. Droge en natte perioden wisselen elkaar af, maar mensen zijn daar vaak niet van doordrongen. We gaan hier in de toekomst vaker mee te maken krijgen en moeten ons daar mentaal op voorbereiden.
– Het is belangrijk om eigenaarschap te creëren om te zorgen voor binding met de omgeving. Niet als een financiële afspraak waar je van weg kan lopen, maar als een intrinsieke motivatie van waaruit betrokkenen de landschapswaarden hoog houden.
– Hoe je het verhaal vertelt is heel belangrijk om het publiek dat je wil bereiken mee te nemen. Verplaats je in de ontvanger, pas je verhaal daarop aan en wees transparant in je communicatie – ook als het niet gaat zoals gehoopt.
Behoefte aan expertise?
Patrick heeft nog ruimte voor een externe opdracht waar hij met zijn achtergrond in communicatie en participatie én planologie meerwaarde kan bieden. Door zijn nieuwsgierigheid en creativiteit, gecombineerd met vakinhoudelijke kennis, kan Patrick echt het verschil maken in gebiedscommunicatie.
Patrick vertelt: “Middels de juiste toon en triggers in de communicatie activeer je mensen en organisaties en breng je een positieve verandering teweeg, zodat we als samenleving de juiste kant op bewegen. Hier ligt voor mij als creatieve communicatie expert en planoloog de mooiste uitdaging die ik samen met het RPR team aan ga.”
Ben je benieuwd wat Patrick voor jouw organisatie kan betekenen? Stuur dan eens een mailtje naar Patrick via p.vanvliet@rpr.nl of naar een van de andere RPR-collega’s.